er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Tuesday, June 2, 2009

Durian kampung dan Durian Cantum D24








Malaysia merupakan negara yang mempunyai kepelbagaian spesies Durian.
Buah yang unik ini dikatakan raja segala buah-buahan tropika. Buah ini juga menjadi kontroversi kerana baunya tidak disenangi oleh masyarakat barat.

Di kampung-kampung tradisi Melayu, pokok Durian amat dominan dan ditanam dalam konsep dusun, bercampur-campur dengan pokok-pokok buah-buahan lain, tidak mengikut jarak tanaman dan hidup bersimbiosis antara satu dengan yang lain sehingga terdapat kepelbagaian spesies buah-buahan. Bagaimanapun, buah Durian yang ditanam di kampung-kampung tradisi tidak dapat ditentukan kebaikannya. Kebanyakannya tidak begitu enak dimakan. Tuan punya dusun mengetahui ada pokok-pokok Durian dalam dusunnya yang mempunyai buah yang baik dan enak dimakan.

Usaha mencari buah Durian yang baik dan enak dimakan serta dapat memenuhi keperluan pasaran mula dilakukan oleh ahli-ahli sains pertanian Inggeris
Pengumpulan biji benih dan teknik cantuman diperkenalkan di Federal Experimental Station, Serdang di awal kurun yang ke dua puluhan

Beberapa klon Durian yang terpilih telah dapat dihasilkan. Antaranya klon D 2 ( Dato’ Nina ), Melaka 1934, D 10 ( Durian hijau ) Kajang 1934, D 24 Kuala Kangsar, 1937. Berbagai-bagai klon juga terdapat dan ditanam di Serdang bagi menentukan kualiti buah.

Masyarakat Melayu tidak begitu berminat menanam Durian cantuman ini dan lebih suka menanam pokok Getah, Koko dan Kelapa sawit. Bagaimanapun, sedikit sebanyak ada juga pokok Durian cantuman ini ditanam. Antara yang popular ialah D 24. Selain itu pekebun Cina pula menanam Klon pilihan sendiri seperti D 101 dan di Pulau Pinang terdapat berbagai-bagai klon terpilih yang dikawal oleh peladang-peladang Durian.

Bila sampai musim Durian, penggemar Durian biasanya akan membeli Durian ditepi jalan. Biasanya buah Durian ini dijual mengikut timbangan kilogram. Kerap kali pembeli tertipu. Durian kampung biasa dikatakan D 24, atau D 101. Ramai yang tidak kenal dengan Durian D 24 ini. Durian D 24 terlalu nadir dan tidak tulen lagi. Klon ini sudah berusia lebih 70 tahun.

Penggemar Durian biasanya akan berpaling kepada Durian yang di import dari Thailand. Rasanya tidak lah begitu enak kerana Durian ini ada hasil peraman.
Kita sungguh rasa kagum dengan industri Durian Thailand.

Bila saya balik kampung di musim Durian tidak lama dulu, alangkah enaknya buah Durian D 24 yang tulen, hasil benih yang di bawa dari Serdang. Tidak lama dulu saya pergi ke ladang FES ingin melihat klon-klon Durian tetapi sudah tidak ada lagi.

No comments:

Post a Comment