er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Monday, September 2, 2013

BUKU KOLEKSI 99 SPESIES BUAH DI FRIM







Sebuah buku bertajuk " 99 Spesies Buah di FRIM" telahpun diterbitkan oleh FRIM baru-baru ini. Saya terpanggil untuk mengucapkan tahniah kepada FRIM dan juga penulis buku ini.

     Penerbitan buku ini patut diberi sanjungan, bukan sahaja isi kandungannya tetapi penulis-penulisnya. Penulis-penulisnya terdiri daripada kakitangan FRIM berpangkat rendah yang mempunyai pengalaman kerja.  Mereka terdiri daripada pasangan suami isteri ia itu, Encik Othman Hasin dan isteri Zawiah Ngah. Encik Othman Hasin seorang Pembantu am tapak semaian dan Puan Zawiah seorang Pembantu Penyelidik perhutanan. Hasil pengalaman mereka dapat menerbitkan sebuah buku bertajuk di atas.

     Ketua Pengarah FRIM, Dr Abd Latif Mohmod patut juga diberi pujian kerana menggalakkan dan memberi peluang kepada  En Othman Hasin dan isterinya Puan Zawiah menulis buku dan merakamkan pengalaman kerja ke dalam sebuah penerbitan buku 99 spesies Buah di FRIM. Anjuran seperti ini jarang-jarang berlaku. Biasanya hal-hal seperti ini Ketua Pengarah, Ketua jabatan atau bos-bos mahu namanya diletakkan di satu sudut.

      Di Malaysia kini terdapat ramai saintis yang mempunyai kelayakan yang tinggi sehingga bertaraf PhD dalam banyak bidang. Malangnya kita masih belum melihat banyak buku-buku  sains bertaraf pengajaian tinggi  dalam bidang forestry, botany, Agriculture, horticulture dan sebagainya. Kalau ada pun di FRIM penulisnya adalah Scientists Pelawat sahaja.

      Saya merasa amat bangga dan syabas diucapkan kepada Encik Othman Hasin dan Puan Zawiah Ngah atas kejayaan menulis dan merakamkan pengalaman mereka dalam sebuah buku " 99 Spesies Buah di FRIM."    







1 comment:

  1. Ingin mendapat satu naskah dan melihat detail kandungannya. Dari preview usaha pegawai2 rendah dari FRIM dapat menghasil buku ilmiah boleh di puji.

    ReplyDelete