er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Saturday, November 20, 2010

Malaysia Kaya Dengan Buah Limau



Limau jari






Saya sedang mencari beberapa spesies Limau untuk buku saya " Edible Fruits" dalam siri In The Gardens of Malaysia. Saya telah mengumpul dan menulis banyak spesies pokok Limau tetapi sukar untuk mendapat gambarnya.

Seorang kenalan saya meminta saya mengenalpasti sejenis buah yang tersimpan gambarnya dalam kameranya. Jelas sekali gambar itu ialah Limau jari, Limau hantu atau Budha's Finger (Citrus medica var. sarcodactylis)
Buah Limau jari ini digunakan sebagai penyedap rasa. Kulitnya dikeringkan dan dijadikan perasa dan pewangi dalam persedian kueh mueh dan kek. Kewangiannya menjadikan Limau ini sebagai persembahan keagamaan bagi orang China.

Limau ini berasal dari negara China dan kenalan saya mengambil gambar Limau ini di rumah sepupunya di Alor Gajah Melaka. Saya dijemput pergi untuk mengambil gambar seterus mengetut pokok Limau tersebut. Alang seronoknya saya mendapat gambar Limau tersebut yang tersangat nadir.

Saya masih juga mencari berbagai-bagai spesies Limau, antaranya Limau lelang, Limau pagar, Limau kiah dll. Saya amat berterima kasih kepada kenalan saya itu.

Buah Limau merupakan tanaman budaya Melayu yang banyak digunakan dalam perubatan tradisi terutamanya dalam madi limau atau berlimau. Bagi orang China juga ada kaitan dalam persembahan agama.




















8 comments:

  1. kenalan itu ..adalah saya...
    hahaha...
    banggaaa...
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamt penuh nya bleh bg x

      Delete
    2. Lot 3098 B Sg Merab Luar,
      43000 Kajang
      Selangor

      Delete
  2. Guten Morgen Guten Morgen Mister Ismail tun sie glauben in this Artikel ? Haben sie gehört es, während sie in Deutschland genießen sie?
    Oleh Azhar Abdullah

    Adolf Hitler : Sudut Kisah Yang Jarang Kita Dengar

    Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua...




    1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
    Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

    (اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

    Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

    Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...


    2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

    Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

    " Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"


    3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

    Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...


    Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

    ReplyDelete
  3. Herr Joecharlie,
    Guten tag, Ich habe nicht gehoert dass Herr Hitler war Muslim inclination. Yes, I have seen Azhar Abdullah's articles. Semasa di Jerman, ramai orang-orang Islam mengajar di Universitinya. Sayang kita tak buat research diJerman terutama tentang botany dan budaya Melayu yang banyak tersimpan dalam pustakawanya. tk

    ReplyDelete
  4. Glückliche Tage im Voraus Mister Ismail. Glaubst du, Malaysia hat seinen eigenen Kiwis oder Sie denken, können wir diese vermarkten? Danke

    ReplyDelete
  5. Herr Joe charlie,
    Ja, Herr Joe, wir haben hier ouch Kiwi Obst, aber das ist andere sp order cv. Veleicht in Frazer Hill einmal wir treffen es. I like to know you. can you introduce your self

    ReplyDelete
  6. Das ist die Schönheit des Internet nicht denkst du? Bleiben annonymous noch Übertragbaren

    ReplyDelete