er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Sunday, December 19, 2010

Percaya atau tidak. Pokok Hujan-hujan (Samanea saman) Bernila RM1juta


Majlis Bandar Raya Ipoh akan menginsurankan empat pokok Hujan-hujan yang dikenali juga dengan nama botaninya Samanea saman yang terdapat di Ipoh. Konon ceritanya, pokok ini telah dinilai berharga RM1juta sepokok.
Apakah keistimewaan pokok Hujan-hujan ini dinilai bergitu tinggi. Pokok ini bukanlah pokok asli Malaysia tetapi telah diperkenalkan ke Malaysia dari Selatan Amerika dalam tahun 1876. Keistimewaannya hanyalah untuk tanaman tepi jalan di taman-taman yang besar.
Spesimen pokok ini yang berjaya hanyalah di Taman Tasik Taiping ( Lihat Gambar ).
Konon ceritanya juga pokok yang akan diinsurankan ini berdiameter 20m dan mencapai ketinggian bangunan lima tingkat.
Sebagai seorang botanis, saya belum pernah jumpa pokok Hujan-hujan berdiameter 20m dan setinggi bangunan lima tingkat. Jauh lagi menemui spesies lain bersaiz 20m diameter
Pokok Hujan-hujan ini mudah ditemui tumbuh liar di sekitar bekas-bekas lombong di sekitar lembah Kinta. Pokok ini disebarkan oleh Lembu-lembu yang gemar memakan buahnya yang masak. Biji-bijinya keluar bersama-sama najis lembu dan bercambah dengan baik, menjadikan pokok Hujan-hujan meliar di sekitar tanah bekas lombong
Pihak Majlis Dewan Bandar Raya Ipoh sepatutnya menanam spesies pokok yang asli Malaysia yang ada unsur-unsur budaya Perak. Contohnya seperti Pokok Ipoh (Antiaris toxicaria) Pokok Kangsar (Hibiscus flococus ) Pokok Beruas (Garcinia hombroniana), Pokok Gerik (Nephelium eriopetalum), Pokok Kerian (Syzygium cinerium ) Tal Perak ( Johannesteijsmannia perakensis), Cinkai( Borassodendron machadonis) dll yang kebanyakkan sudah tidak dikenali oleh generasi sekarang. Penanaman pokok-pokok ini sebagai cara untuk pemuliharaan warisan negara kita.
Hairan juga kita mengapakah terlalu percaya kepada kepakaran orang luar negara dalam penilaian dan penanaman pokok. Percayalah di Malaysia ini sudah ramai yang sudah jadi pakar dalam banyak bidang.

6 comments:

  1. what is pokok star fruit or kumango??nama pokok pun samanea apalagi samanlah saman kalau takpuas hati Rm 1 juta tu!~

    ReplyDelete
  2. Walaupun pokok samanea tu amat redup lagi cantik, kita seharusnya memfokus dan mengembangkang pokok-pokok tempatan. Kini terlalu banyak pokok-pokok luar yang menjadi pilihan ditanam sebagai pokok hiasan & komersil.

    ReplyDelete
  3. Betullah tuan. saya dibesarkan di daerah kerian, Perak tapi tak tahu pun nama kerian tu asalnya dari nama pokok apatah lagi melihat sendiri rupa pokok tersebut

    ReplyDelete
  4. Di Utara kami memanggil pokok itu dengan panggilan yg bunyinya agak lucah: pokok kote mamak! Bunyinya memang lucah, tapi itulah hakikatnya!!

    ReplyDelete
  5. tak silap saya, buah KM tu bukan macam samanea saman, sebab saya rasa la buah samanea saman tak sama dengan buah KM tu...tak pasti la..pasti Botanist lebih dulu buat pemerhatian...apa pendapat En Ismail?

    ReplyDelete
  6. here is your 20 meters rain tree

    http://www.mysabah.com/wordpress/?p=1381

    ReplyDelete