er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Monday, October 15, 2012

BERHATI-HATI TENTANG TUMBUHAN BERACUN DALAM PERUBATAN TRADISIONAL


Sejak kebelakangan ini terlalu banyak tersiar dan promosi tentang perubatan tradisional. Ubat-ubat ini terdiri daripada berbagai-bagai jenis herba, syrub atau pokok  yang dikatakan dapat menyembuhkan berbagai-bagai penyakit. Pembuat atau penjual ubat-ubat ini tidak segan silu lagi menerangkan tentang efek farmakologi yang boleh menyembuhkan penyakit seperti darah tinggi, kecing manis, kanser, stroke mati pucuk dan sebagainya.

     Hal ini tidak fahami oleh pesakit-pesakit dan biasa terus membeli ubat-ubat ini. Ada pokok ubat ini dijual dan terus ditanam dan diamalkan memakannya. Dalam sinarai tumbuh-tumbuhan perubatan biasanya ditulis tajuknya MEDICINAL AND POISONOUS PLANTS. Ini bermakna tumbuhan perubatan biasanya mengandungi RACUN.

    Jarang sekali kita dengar seseorang itu keracunan memakan ubat tradisional. Tetapi hal ini kerap berlaku dan tidak dilaporkan. Seorang yang saya kenali keracunan teruk. Dia  diberi tahu tentang rempang Lempoyang hitam ( Zingiber ottensii  ) boleh mengubati sakit lututnya. Beliau menyapu,lutunya dengan rempang Lempoyang yang telah ditumbuk  dan seterus meminum air rempang yang diperah. Belau telah mengalami keracunan sehingga lututnya  melecur dan muntah yang teruk. Seorang kenalan yang lain, diberi tahu tentang ubat yang didapat mengubat darah tingginya. Beliau terus memakan ubat itu dan akhirnya mendapat stroke.

    Dalam hal ini pengguna perubatan tradisional perlu berhati-hati. Kandungan kimia yang terdapat dalam tumbuhan ubat berupa mentah atau raw lagi. Tidak ramai  yang tahu tentang efek farmakologi  tentang kepelbagaian spesies tumbuhan ubat tempatan.

     Nenek moyang kita zaman dahulu amat arif tentang ubat-ubat tradisional ini.   Ada catatan yang dikumpulkan oleh I.H Burkil and Mohamed Haniff 1930 jelas menunjukkan kepakaran nenek moyang kita dahulu dalam perubatan menggunakan tumbuh-tumbuhan tempatan. Malangnya kita tidak lagi  mempunyai kepakaran dalam mengenalpasti tumbuh-tumbuhan ubat seperti yang tercatat dalam Burkil dan Mohamed Haniff. Kebanyakan spesies yang tercatat dalam Burkil dan Mohamed Haniff  sukar ditemu lagi.

     Usaha penyelidikan tumbuhan perubutan perlu segera dijalankan. Sebaiknya  perlu ada taman taman untuk memulihara tumbuhan-tumbuhan ini sebagai Warisan Negara.














Clinacanthus nutans
Famili: Acanthaceae
Nama Tempatan: Snake grass
                            Belalai gajah
                            Tarum siam
                            Dandang gendi

Species herba atau syrub ini dikatakan dapat mengubati berbagai-bagai penyakit termasuk kanser.
Kini mula ditanam sekitar rumah untuk tujuan perubatan.                                                                                 Belum diketahui tentang efek farmakologinya.

No comments:

Post a Comment