er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Saturday, June 2, 2012

KAWALAN TANAH RUNTUH, KEGELINCIRAN CERUN DAN RUMAH GELAS DI UKM

 

Baru-baru ini saya melapangkan sedikit masa berjalan-jalan ke kampus UKM. Di awal penubuhan UKM saya bertanggung jawab mereka bentuk seni taman dan menjalankan kerja-kerja menanam pokok. Tujuan saya berjalan-jalan ke kampus semata-mata untuk melihat pokok-pokok yang saya tanam dahulu

Saya amat merasa gembira dan bangga kerana kepelbagaian pokok yang saya kumpul dan tanam masih hidup dan dijaga dengan baik. Bagaimanapun ada beberapa spesies pokok dan palma sudah tiada lagi mungkin sudah mati atau dibuang. Spesies pokok dan buah-buahan yang banyak disebut dalam pantun dan peribahasa sudah tidak ada lagi.

Bio1

 

Bio2

Kampus UKM terdapat cerun-cerun hasil daripada tarahan bukit. Saya telah cuba melakukan teknik bioengineering bagi mentabilkan cerun dan tarahan bukit. Beberapa spesies pokok telah ditanam bagi menstabil dan mengawal hakisan cerun. Saya rasa bangga pokok yang ditanam itu mempunyai banir yang dapat menstabilkan cerun. Cerun-cerun nampaknya stabil dan mungkin tidak akan berlaku kegelinciran

Di sekitar plot percubaan, apabila melihat rumah gelas, teringat saya bagaimana pada mula-mulanya ia dibina – nostalgia yang menyedihkan saya. 

 

UKM 1

 

Saya telah menasihatkan kawasan tropika tidak perlu membina rumah gelas. Rumah gelas hanya dibina di negara yang berhawa dingin bertujuan untuk menyimpan pokok-pokok dengan suhu yang ditentukan. Rumah gelas terus dibina dan kemudiannya apabila pokok dimasukkan terus kering!

Keseluruhannya saya amat bangga dengan senitaman UKM dengan kepelbagaian spesies pokok dan palma yang masih kekal dan hidup subur.

 

 

 

1 comment:

  1. salam..

    harap tuan dapat senaraikan pokok2 sama ada pokok besar, renek, penutup bumi ataupun jenis rumput yang sesuai ditanam sebagai agen penstabil cerun kepada saya atau bacaan umum. juga kaedah2 yang terdapat di malaysia.

    terima kasih.

    ReplyDelete