er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Saturday, June 23, 2012

Teknik Bio-Kejuruteraan Boleh Mengawal dan Menstabilkan Cerun dan Bukit.

 

Jika kita perhatikan sekitar lebuh raya dan sekitar kawasan perumahan yang berbukit yang telah ditolak tambus, beratus-ratus curam dan cerun bukit  menunggu masa untuk tergelincir atau runtuh. Tidak ada tanda-tanda yang boleh dikesan bila ia akan berlaku, kebiasaannya pada bila-bila masa sahaja  pada musim hujan

Tanah yang telah ditolak tambus menjadi gersang dan tidak ada tumbuhan yang boleh hidup lagi sehingga beberapa tahun ( Lihat gambar)

010

Alam semula jadi ( nature ) dalam hal ini membantu memulihkan kesuburan tanah. Spora paku pakis  Resam ( Dicranopteris linearis) tumbuh memenuhi ruang-ruang tanah yang telah ditolak tambus.

006

Resam 1

(Paku pakis Resam tumbuh sendiri sebagai penutup bumi selain menyuburkan semula tanah)

Burung-burung seperti Merbah, Punai, Kelicap mula berlindung di bawah-bawah pokok Resam sembil melepaskan najis yang mengandungi biji-biji benih syrub dan pokok. Syrub dan pokok-pokok seperti Senduduk, Mahang, Halban dan sebagainya tumbuh dan hidup dengan baik. Dalam tempoh yang sengkat, tanah yang ditolak tambus menjadi subur dan dipenuhi oleh berbagai-bagai spesies tumbuhan

Bagaimanapun, cerun cerun yang dibina kebanyaknya terlalu curam dan tinggi, seperti dalam gambar ini

008

(Cerun ini akan runtuh pada bila bila masa sahaja)

Resam 4_thumb

Ada pula  teknik hydro-seeding, ia itu dengan menyebur biji benih rumput yang diimport. Teknik ini  sebenarnya tidak dapat menyuburkan tanah jauh lagi dapat mengawal hakisan. Rumput ini mudah terbakar dan lebih merosakkan keadaan cerun

Cerun seperti gambar di atas, yang curam, tinggi dan hanya dilakukan dengan teknik hydro seeding sahaja mudah berlaku kegelinciran  atau tanah runtuh. Apabila berlaku kegeliciran cerun atau tanah runtuh kos membaik pulih amat tinggi. 

Satu cara untuk mengawal dan menstabilkan cerun dan bukit yang ditolak tambus ialah teknik Bioengineering, ia itu teknik menanam pokok yang dipilih khas untuk mengawal dan menstabilkan cerun dan bukit yang telah ditolak tambus.

Pokok yang dipilih khas ialah spesies pokok yang mempunyai akar yang kuat dan mempunyai banir yang tinggi selain kesusaian habitatnya.

  Bio2

      (Akar dan banir pokok yang dapat mengawal hakisan)

Beberapa spesies pokok telah  dapat kenalpasti  untuk teknik bioengineering ini. Bagaimanapun, masalah timbul dalam hal menyuburkan semula tanah  yang telah ditolak tambus bagi membolehkan spesies yang ditentukan itu hidup. Ini memerlukan “trial and error on the spot” iaitu melakukan inoculasi mikrop.

Masalah lain timbul adalah tentang penyelenggaraan yang betul termasuk pemberian nutrien ( baja ) yang betul serta kawalan keselamatan pokok.

Kesukaran yang lain timbul ialah dari sudut budaya kerja kita. Pembangunan fizikal kita dikongkong oleh satu sudut sahaja ia itu budaya  buldozer oriented oleh sesiapa sahaja dalam kontrak pembangunan fizikal sedangkan kita mempelapori pembangunan hijau konon.

Ismail Saidin 

 

 

1 comment:

  1. Salam..

    terima kasih tuan..entry terbaru ni saya anggap sebagai jawapan kepada soalan saya dalam entri tuan ynag terdahulu..baru saya tahu hydro seeding sebenarnya tak membantu..terma kasih sekali lagi.

    ReplyDelete