er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Sunday, November 1, 2009

Pisang Seribu,Pisang yang Unik Terdapat Di Malaysia




Malaysia merupakan pusat kepelbagaian Pisang. Leluhur Pisang terdapat di Malaysia, ia itu Pisang hutan ( Musa acuminata ). Melalui pemilihan baka, terdapat berbagai-bagai jenis Pisang. Seterus nenek moyang kita zaman dahulu suka belayar dan membawa Pisang-Pisang ini sekitar Indo-Malesia. Di sana terdapat pula Pisang batu atau Pisang benggala (Musa bulbisiana ). Kedua-kedua jenis Pisang ini berlaku kacukan dan seterusnya menghasilkan berbagai-bagai jenis Pisang seperti yang terdapat sekarang.

Antara jenis Pisang yang sangat unit ialah Pisang seribu atau Pisang belalai gajah ( Musa acuminata x bulbisiana (AAB Group) cv. Pisang seribu. Buahnya kecil. berjumlah ratusan bersesak-sesak pada tandan yang panjang sehingga sampai ke aras tanah. Rasa buah pisang ini agak manis dan kelat sedikit. Biasanya Pisang ini jarang dimakan segar tetapi dibuat kueh atau cucur.

Pisang seribu jarang-jarang ditemui lagi. Pisang ini kadang-kadang ditemui juga ditanam di sekitar rumah sebagai koleksi persendirian kerana keunikan buahnya.

Kita terlalu banyak mempunyai jenis-jenis Pisang sama ada yang boleh dimakan segar atau di masak. Saya masih ingat kata emak di musim Jepun dulu, ketiadaan beras, emak makan nasi berandau ( campur) pisang. Mujur lah pada zaman itu masih banyak pokok Pisang di kampung-kampung. Kalau sekarang tidak banyak lagi pokok Pisang ditanam di kampung-kampung. Dan banyak pula jenis-jenis Pisang yang telah pupus.

1 comment:

  1. salam.saya ada jumpa pokok pisang ni di sungai besar, sabak bernam, selangor

    ReplyDelete