er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Wednesday, June 2, 2010

ISTANA LAMA DI BEKAS TAPAK TAMAN PANTUN UKM JADI TANDA TANYA


Saya sering berjalan-jalan mencari bahan untuk penulisan buku saya betajuk In the Malay Village Orchard. Tempat jatuh lagi dikenang' ini kan pula tempat saya pernah berkerja dahulu Sekali sekala saya pergi ke bekas tapak taman pantun yang pernah saya majukan dulu , untuk memerhatikan kalau ada pokok buah nadir yang di tanam duhulu berbunga atau berbuah. Sayang sekali banyak pokok buahan nadir yang saya tanam dulu sudah tiada lagi.
Di bekas tapak taman pantun ini terdapat sebuah istana lama yang sangat menarik. Istana ini mula-mulanya dibina dan kemudiannya dirobohkan. Entah macam mana istana ini kemudianya dibina semula di atas tapak yang sama. Konon ceritanya perbelajaan meroboh dan membina semula melibatkan hampir 1.5 juta.
Saya menyangkan mungkin lah hendak membuat satu taman menggantikan konsep taman pantun, seperti Taman segala Raja Raja, atau Taman Larangan Istana yang banyak disebut dalam hikayat-hikayat Melayu lama. Tapi jelas sekali Istana lama ini sudah terbiar.
Sayang sekali satu kawasan yang amat menarik seluar 16 ekar terbiar. Kawasan ini amat sesuai untuk dijadikan ruang perkebunan Melayu, ia itu Dusun atau Malay Village Orchards. Sesungguhnya sebelum kedatangan kuasa barat ke Alam Melayu, orang Melayu telah ada teknik perkebunannya sendiri. Dalam kebun ini berbagai-bagai spesies buah-buahan hidup bersimbiosis antara satu dengan yang lain. Kehadiran kuasa barat, teknik perkebunan Melayu terus pupus. Dan generasi muda sekarang ini tidak lagi dapat mengecam kepelbagaian buah-buahan Malaysia, Warisan Negara yang semakin dilupakan, sama lah seperti istana lama yang kini terbiar

1 comment:

  1. Saya bersetuju dengan pandangan tuan, generasi Melayu sekarang sudah tiada tahu akan kreativiti bangsa Melayu itu sendiri. Mungkin tuan suka untuk membaca sejarah berkenaan istana lama itu?

    http://raykinzoku.fotopages.com/?entry=1098286

    Saya bukan tuan punya fotopage itu, saya hanya pembaca.

    ReplyDelete