er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Monday, October 5, 2009

Pokok Pudu Sukar Di Temui Lagi

Buah Pudu




Seorang kenalan saya telah memberi saya buah sebesar ibu jari dan rupanya seakan-akan mini Nangka. Saya pereksa dengan teliti......Buah yang diberi kepada saya itu ialah buah Pudu atau di kenali juga dengan panggilan Cempedak air (Artocarpus kemando). Kenalan saya itu membawa buah Pudu ini dari
Sarawak.
Satu ketika dahulu, di Semenanjung Malaysia terdapat banyak pokok Pudu sehingga sebuah bandar kecil di beri nama Pudu, yang kini terletak di Bandar Raya Kuala Lumpur. Oleh sebab kayu pokok Pudu ini keras dan cantik, banyak telah ditebang dan hampir pupus.
Rasa buah Pudu manis, sama rasanya dengan Cempedak tetapi terlalu kecil dan biasa dibuat goreng dengan tepung rasanya tersangat enak.
Buah Pudu ialah tanaman budaya kita, kini semakin Pupus dan banyak lagi akan hilang dan pupus buat selama-lamanya

No comments:

Post a Comment