er Researcher Institute of Malay World and Civilization UKMf

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
An Agri/Horticulturist and Botanist, German Foundation Scholar, Former researcher, Institute of Malay World and Civilization National University Malaysia

Saturday, August 15, 2009

Kacip Fatimah ( Labisia pumila )



Bagi kaum lelaki, pokok Tongkat Ali (Eurycoma longifolia) dikatakan sebagai penguat tenaga batin atau aphrodisiac. Bagi kaum wanita pula pokok Kacip Fatimah ( Labisia pumila) pula dikatakan sebagai kekuatan menerima tujuhan kaum lelaki.


Siti Fatimah anak perempuan Rasulallah dan Saidina Ali, suaminya memang terkenal dengan kedamaian rumah tangga. Penjual-penjual ubat akar kayu, mengambil kesempatan ini dengan mengaikan nama Ali dan Fatimah bagi menamakan pokok penguat tenaga batin


Herba Labisia pumila mempunyai nama lain, iaitu Mata pelanduk rimba, Rumput palis, Bunga tadah mata hari, Bunga belangkas hutan, Selusuh Fatimah. Nenek moyang kita zaman dahulu menggunakan akar dan daun herba ini untuk mengekalkan kewanitaan selepas bersalin. Bagi mencepat resa hendak bersalin akar herba ini yang direbus diminum. Selepas bersalin biasanya dalam pantang, daun herba ini dengan daun-daun herba lain dijadikan ramuan dalam mandi daun. Ini sangat mujarab bagi wanita. Sekarang ini disebut aromaterapi!!!


Herba ini juga dipanggil Bunga belangkas hutan. Belangkas biasanya berdua-duan. Isteri yang sentiasa mengamal kebersihan dan mandi daun serta mandian dengan beberapa jenis herba seperti Labisia pumila sentiasa sahaja berdua-duan seperti belangkas.


Memberi nama pokok seperti "Tongkat" Ali yang sentiasa menongkat dan Kacip Fatimah

yang boleh mengacip pinang, agak keterlaluan juga. Begitulah halnya cerita penjual-penjual akar kayu.


Rujukan: Malay Village Medicine.

by I.H. Burkill and Mohamed Haniff




No comments:

Post a Comment